Члан 151. Уредбе о спровођењу ИПА предвиђа да Компонента IV треба да поспешује јачање економске и социјалне кохезије, као приоритете Европске стратегије запошљавања у области запошљавања, образовања и тренинга, као и социјалне инклузије.
Конкретно, подручје примене ове компоненте ће покрити следеће приоритете, који ће зависити од околности сваке од земаља корисника средстава:
- Повећање прилагодљивости радника, предузећа и предузетника, са циљем побољшања предвиђања и позитивног управљања економским променама, посебно путем промовисања: доживотног учења и повећања инвестирања у људске ресурсе од стране предузећа и радника; дизајн и ширење иновативних и продуктивних облика организације рада;
- Побољшање приступа запошљавању и одрживом укључивању у тржиште рада оних који траже посао и неактивних људи, превенција незапослености, посебно дугорочне и незапослености младих, подстицање активног старења и продужавање радног века, повећање учешћа на тржишту рада посебно промовисањем: креирања, модернизације и јачања институција тржишта рада, спровођења активних и превентивних мера обезбеђивања раног идентификовања потреба, побољшања приступа запошљавању и одрживом повећању учешћа и напретка жена у запошљавању, повећања учешћа миграната у запошљавању, а тиме јачање њихове друштвене интеграције; олакшавања географске и професионалне мобилности радника, као и интеграција прекограничних тржишта рада;
- Јачање, социјално укључивање и интеграција људи у неповољном положају, са циљем њихове одрживе интеграције током запошљавања и борбе против свих облика дискриминације на тржишту рада, посебно промовисањем: путева за интеграцију и поновног ступања у радни однос социјално угрожених људи, прихватања различитости на радном месту и одсуства дискриминације;
- Промовисање партнерства, пактова и иницијатива кроз умрежавање релевантних актера, као што су друштвени партнери и невладине организације, на националном, регионалном и локалном нивоу, што би се искористило за реформе у области запошљавања и укључивања на тржишта рада;
- Ширење и побољшање улагања у људски капитал, посебно промовисањем: израде, увођења и спровођења реформи у образовним системима и обуке, у циљу развоја запошљавања и релевантности тржишта рада; већег учешћа у образовању и обуци током живота; развоја људских потенцијала у истраживању и иновацијама; умрежавања активности између институција високог образовања, истраживања, технолошких центара и предузећа;
- Јачање институционалних капацитета и ефикасности јавне администрације и јавних услуга на националном, регионалном и локалном нивоу и, где је то релевантно, социјалних партнера и невладиних организација, са циљем реформисања и доброг управљања у запошљавању, образовању и обуци, као и друштвених области.
Припрема за ИПА компоненте III и IV није само у вези с алокацијом фондова, већ је главна сврха коришћења ових компоненти припрема Србије, као будуће државе чланице ЕУ, за програмирање, управљање и спровођење структурних фондова и Кохезионог фонда који ће бити доступни након приступања Европској унији. Сличност између структурних фондова и Кохезионог фонда, који су доступни искључиво државама чланицама, и ИПА инструмента огледа се у подударности циљева, принципа и начина управљања средствима. Треба имати на уму да су средства доступна путем структурних фондова и Кохезионог фонда чак пет до десет пута већа од фондова у претприступној фази.
Припрема за ИПА компоненте III и IV није само у вези с алокацијом фондова, већ је главна сврха коришћења ових компоненти припрема Србије, као будуће државе чланице ЕУ, за програмирање, управљање и спровођење структурних фондова и Кохезионог фонда који ће бити доступни након приступања Европској унији. Сличност између структурних фондова и Кохезионог фонда, који су доступни искључиво државама чланицама, и ИПА инструмента огледа се у подударности циљева, принципа и начина управљања средствима. Треба имати на уму да су средства доступна путем структурних фондова и Кохезионог фонда чак пет до десет пута већа од фондова у претприступној фази.
Приоритети у оквиру ИПА компоненте III и IV се дефинишу у Оквиру за стратешко услађивање (Strategic Coherence Framework). Овај документ припрема Стратешки координатор за ИПА компоненте III и IV на основу приоритета дефинисаних у Вишегодишњем индикативном планском документу (МИПД) и националним стратегијама и покрива цео период спровођења ИПА (2007-2013). Оквир за стратешко услађивање обухвата следеће елементе:
- кратку анализу сектора и тематских приоритета који се могу финансирати из треће и четврте компоненте, а у којима земља корисница намерава да концентрише ИПА средства;
- опис циљева које земља корисница намерава да оствари коришћењем треће и четврте компоненте, у складу са релевантним националним и ЕУ приоритетима, како су дефинисани у Вишегодишњем индикативном планском документу;
- листу програма, са кратким описом главних приоритетних оса у оквиру сваког програма;
- оквирни преглед финансијских средстава по оперативним програмима који покрива трогодишњи период, у складу са планским документима.
Оквир за стратешко услађивање представља предуслов за припрему и одобравање Оперативних програма у оквиру треће и четврте компоненте и доставља се Европској комисији најкасније у пакету са првим оперативним програмом у оквиру ових компоненти. Оперативни програми садрже:
- процену средњорочних потреба и циљева којом се истичу предности, мане, могућности и претње у релевантним секторима, темама и регионима;
- преглед консултација релевантних друштвено-економских партнера и, где је релевантно, представника цивилног друштва;
- опис изабраних стратешких приоритета који су дефинисани на основу Oквира стратешке усклађености и секторске, тематске и/или географске механизме концентрације средстава, као и резултата ex-ante оцене
- информације о оси приоритета, односно мерама за спровођење приоритета и њиховим специфичним циљевима. Ти циљеви се квантификују, према потреби, употребом ограниченог броја индикатора резултата. Ови индикатори омогућавају одређивање напретка спровођења изабраних мера, укључујући доследност циљева који су прикључени оси приоритета и мерама;
- опис активности техничке помоћи, која се предузима у циљу подршке спровођењу Оперативног програма (нпр. активности управљања, праћења, оцене, информисања и контроле и активности за јачање административног капацитета за спровођење помоћи) или неких других активности као што је припрема пројектне документације;
- назнаку, за сваку меру намераваних крајњих корисника, очекиваних модалитета избора и евентуалних односних специфичних критеријума избора;
- финансијску табелу која предвиђа, за сваку годину коју покривају вишегодишњи индикативни финансијски оквири, за сваку осу приоритета и оквирно, за сваку односну меру, укупан износ ИПА средстава, износ националног суфинансирања или других извора финансирања као што су зајмови међународних финансијских институција;
- предложене индикаторе и модалитете оцене и праћења, укључујући индикативне активности и планирање оцене;
- индикативну листу великих пројеката, пропраћену њиховим техничким и финансијским карактеристикама, укључујући очекиване изворе финансирања, као и индикативне распореде њиховог спровођења;
- опис релевантних структура и тела за управљање и контролу оперативног програма.
Након одобрења оперативног програма од стране Европске комисије следи спровођење програма које земље корисници обављају преко успостављених оперативних структура у оквиру акредитованог система децентрализованог управљања. Оперативни програми се могу ревидирати на иницијативу земље кориснице или ЕК, нарочито у случају значајних друштвено-економских промена, битних промена у приоритетима ЕУ или националним приоритетима, промена које изискује годишња ревизија Вишегодишњег индикативног планског документа, промена које проистичу из резултата евалуације, као и проблема у спровођењу.
У оквиру припрема за ИПА компоненту IV, Канцеларија за европске интеграције у сарадњи са надлежним институцијама идентификовала је следеће приоритете и мере за потенцијално финансирање из ове компоненте:
- Запошљавање и тржиште рада (Подршка развоју локалних и међуопштинских политика запошљавања, Повећање утицаја мера политике запошљавања на теже запошљиве и Сузбијање неформалне економије);
- Образовање (Унапређење квалитета и значаја средњег стручног образовања и образовања одраслих у оквиру Националног оквира квалификација и Обезбеђивање приступа и достизања виших нивоа образовања за децу у ризику)
- Социјална инклузија (Подршка социјалном укључивању путем разноврсније понуде социјалних услуга у локалној заједници и Подршка за прелазак са социјалне помоћи на рад (“welfare-to-work”) кроз активацију).