Европска банка за обнову и развој
Контакт
Европска банка за обнову и развој
Адреса: Шпанских бораца 3, Београд
Телефон: +381 11 2120 530
Web: http://www.ebrd.com/home
E-mail:
Европска банка за обнову и развој
Општи подаци »
О развојном партнеру |
Европска банка за обнову и развој почела је са својим активностима након пада Берлинског зида, 1991.године. ЕБРД је у јавном власништву и користи инвестиције и властити утицај, у циљу преношења ефеката транзиционог процеса од бивших централно планиских привреда ка отвореним тржиштима и демократији. Банка промовише предузетништво, просперитет и стабилност у корист 400 милиона људи, инвестицијама и мобилисањем значајних директних страних инвестиција, поред властитог финансирања у 27 земаља, од централне Европе до централне Азије. Статутом ЕБРД-а одређено је да Банка послује само у земљама које су демократски оријентисане. Један од основних постулата који се приоритетно поштује у оквиру инвестиционе политике Банке јесте заштита животне средине.
ЕБРД обезбеђује финансирање пројеката за банке, индустрију и предузећа, за нова улагања и инвестирање у постојеће компаније. Банка такође сарађује са јавним предузећима, у циљу подршке приватизацији, реструктурирању предузећа у државном власништву као и на побољшању градских комуналних служби. Банка заједно са владама у региону промовише политику чија је сврха унапређење услова пословања.
Главне функције ЕБРД-а јесу подстицање транзиционог процеса држава централне и источне Европе ка отвореним тржишно оријентисаним привредама, као и промоције приватне и предузетничке иницијативе. Банка помаже земљама корисницима да изврше структурне и секторске економске реформе, укључујући демонополизацију, децентрализацију и приватизацију, како би помогли својим привредама да се у потпуности интегришу у међународну економију путем следећих мера:
(1) подстицање, преко приватних и других заинтересованих инвеститора, оснивања, побољшања и ширења продуктивности, конкурентности и активности приватног сектора, нарочито малих и средњих предузећа; (2) мобилисање домаћег и иностраног капитала и руководства ради постизања циља наведеног под (1); (3) подстицање производних инвестиција, укључујући услужне и финансијске секторе и одговарајућу инфраструктуру, где је неопходно као подршка приватним и предузетничким иницијативама, на тај начин помажући у стварању конкурентне средине и подизању степена продуктивности, животног стандарда и услова рада; (4) обезбеђење техничке подршке за припремање, финансирање и имплементацију релевантних пројеката, било појединачних или у контексту посебних програма улагања; (5) стимулисање и подстицање развоја тржишта капитала; (6) подршка економски одрживим пројектима у које су укључене више земаља чланица као корисници; (7) промоција, у оквиру свих активности Банке, одрживог развоја и заштите животне средине и (8) предузимање других активности и обезбеђивање осталих сличних услуга које могу унапредити наведене функције.
|
Валута |
Иако већину финансијских трансакција врши у америчким доларима и еврима, Банка такође може пословати користећи разна средства у оквиру локалне валуте у зависности од сврхе пословања и потреба тржишта |
Фискална година |
/ |
Седиште |
Велика Британија, Лондон. Поред тога, њена представништва се налазе и у главним градовима других држ |
Чланство |
60 држава и две међувладине институције – Европска заједница и Европска инвестициона банка. |
Организациона структура »
Стратегија развојне помоћи »
Преко својих инвестиција ЕБРД промовише структурне и секторске реформе, конкурентност, приватизацију и предузетништво, стабилније финансијске институције и правосудне системе, развој инфраструктуре као подршка приватном сектору, успостављање јаке управљачке структуре, укључујући и заштиту животне средине. Служећи као катализатор промене, ЕБРД промовише суфинансирање и директне стране инвестиције, мобилише домаћи капитал, и обезбеђује техничку подршку.
Свака инвестиција ЕБРД-а мора: 1) помагати приближавање сваке државе тржишној економији; 2) подржати приватне инвеститоре; 3) примењивати здраве банкарске принципе.
Европска банка за обнову и развој финансира пројекте у приватним и јавним секторима у 27 држава: Албанији, Јерменији, Азербејџану, Белорусији, Босни и Херцеговини, Бугарској, Хрватској, Чешкој Републици, Естонији, бившој југословенској републици Македонији, Грузији, Мађарској, Казахстану, Киргиској Републици, Летонији, Литванији, Молдавији, Пољској, Румунији, Русији, Србији и Црној Гори, Републици Словачкој, Словенији, Таџикистану, Туркменистану, Украјини и Узбекистану.
ЕБРД подржава следеће секторе: пољопривреду, енергетску ефикасност, финансијске институције, производњу, градску инфраструктуру и животну средину, природна богатства; рударство и енергетику, имовину и туризам, телекомуникације, информационе технологије и медије, саобраћај.
|
Извор средстава »
ЕБРД је у власништву држава чланица/акционара, Европске заједнице и Европске инвестиционе банке. Акцијски капитал Банке обезбеђују њене чланице. Највеће учешће у капиталу у милионима евра имају: Сједињене Америчке Државе (2,000.00), Италија, Немачка, Француска, и Јапан (1,703.50). Гласачка моћ сваког члана је пропорционална уписаним акцијама у акционарском капиталу Банке.
Са укупним уписаним капиталом од 20 милијарди евра (уплаћених 5 милијарди евра и планираних 15 милијарди евра), ЕБРД има чврсту капиталну основу. Углед Банке и њена пословна и финансијска политика се одражавају у ААА кредитном статусу ЕБРД код Sandarad & Poor's и Ааа који јој је доделио Moody's.
ЕБРД финансира пројекатне кредите позајмљивањем средства на међународном тржишту капитала.
Банка не користи директно акционарски капитал за финансирање својих кредита. Уместо тога, ААА/Ааа статуси омогућавају Банци позајмљивање средства на међународним тржиштима путем издавања обвезница и других средстава за задуживање по високо профитабилним тржишним ценама. Подизањем средстава по повољним условима, ЕБРД може да структурише кредите који најбоље одговарају захтевима њених клијената у државама у којима послује.
Банка управља својом пасивом на такав начин да се не излаже ризику промене курса или каматне стопе у свом финансијском пословању. Она свакодневно сарађује са најзначајнијим учесницима тржишта капитала са циљем да установи које тржиште, валута или начин кредитирања су најприхватљивији за ЕБРД у смислу прихватљивости трошкова финансирања.
ЕБРД обвезнице се продају инвеститорима широм света као што су централне банке, пензиони фондови, осигуравајућа друштва и менаџери.
Трезор ЕБРД-а је одговоран за: а) финансирање Банке на међународним тржиштима капитала; б) управљање средствима Банке намењеним за исплате зајмова као и осталим средствима активе и пасиве Банке; и обезбеђивање сталног извора прихода за Банку. Трезор гарантује сталан и стабилан извор прихода Банке.
|
Финансијски инструменти »
Услови:
ЕБРД послује на профитабилној основи, и одређује цену својих зајмова према тржишним ценама у зависности од степена ризика. Чињеница да је ЕБРД међународна институција и нарочито њен повлашћени кредитни статус узимају се у обзир приликом оцењивања ризика.
Каматне стопе се одређују према провизији на основу тржишног критеријума (обично понуђене стопе Либор – Лондон Интербанк). Кредити могу имати варијабилну или фиксну каматну стопу, и могу обухватити различита средства обезбеђења.
Кредитна провизија одражава државни и привредни ризик и у складу је са условима на тржишту синдикалних кредита. Периоди почека у оквиру преиода отплате се могу мењати, док рок плаћања кредита обично обухвата период од пет до десет година, у зависности од захтева пројекта. Отплата је обично у једнаким полугодишњим ратама. Дужи рокови плаћања се могу разматрати на ванредној основи – на пример, до 15 година за инфраструктурне операције.
Прелиминарна такса ће бити наплаћена приликом потписивања, у сагласности са праксом, да би се покрили административни трошкови које је ЕБРД имао током израде и структурисања пројекта. Годишња провизија на не-повучена средства и пред-исплата се такође наплаћују.
Услови инвестирања ЕБРД у поједине пројекте ће зависити од ризика и очекиване исплативости пројекта, као и од карактеристика инвеститора.
ЕБРД обезбеђује финансирање одређеног пројекта у оквиру пословања приватног сектора, реструктурирања и приватизације, или финансирање инфраструктуре која подржава то пословање. Највише средстава, у смислу кредитирања од стране Банке, издвојено је за тзв.joint venture (заједничка улагања) подухвате посебно за оне са иностраним спонзорима.
За финансирање пројеката у приватном сектору од стране ЕБРД обично се издваја од 5 милиона евра до 250 милиона евра, у облику зајмова у виду учешћа у акцијском капиталу. Просечна инвестиција ЕБРД-а је 25 милиона евра. Мањи пројекти се могу финансирати преко финансијских посредника или преко посебних програма за мања директна улагања у слабије развијеним земљама. Такође се може обезбедити и финансијска гаранција.
Врсте кредитирања:
ЕБРД обезбеђује зајмове прилагођене посебним захтевима пројеката. Кредитни ризик може у потпуности преузети Банка или он може бити делимично преузет од стране тржишта. Зајмови ЕБРД-а су осмишљени са високим степеном флексибилности тако да одговарају потребама клијената и пројеката. Ови зајмови имају следеће карактеристике: 1) минималан износ од 5 милиона еура (мање у неким земљама); 2) фиксну или варијабилну каматну стопу; 3) виши, подређен, мезанин или конвертибилан дужнички статус; 4) одређени су у најраспрострањенијим иностраним или одабраним домаћим валутама; 5) кратак или дуг рок исплате, од 1 до 15 година; 6) посебан период почека за пројекат у ситуацијама када је то неопходно.
Инвестиција уделима акцијског капитала може бити спроведена у различитим облицима, укључујући упис обичних или приоритетних акција. Понуђен је такође квази акцијски капитал као врста инвестиционог инструмента обухватајући подређене зајмове, обвезнице и потврде о приходу, као и откупљиве приоритетне акције. ЕБРД може одобрити акцијском капиталу у вредности од 2 милиона евра до 100 милиона евра у индустрији, инфраструктури и финансијском сектору уколико се очекује одговарајући приход од инвестиције. ЕБРД обично у року од четири до осам година излази из почетне фазе инвестиције, и тај период изласка се мења од пројекта до пројекта. Излазна стратегија Банке укључује продају њеног учешћа спонзору пројекта или продају инвестиције путем јавне понуде.
ЕБРД може помоћи зајмопримцима у смислу финансирања путем обезбеђивања гаранција. Гаранције се крећу од гаранција које покривају све врсте ризика, где Банка осигурава зајмодавца у случају кашњења у исплати без обзира на узрок, до гаранција које покривају парцијални ризик - специфична скривене гаранције у случају кашњења у исплати узроковане специфичним догађајима.
Као подршка мањим пројектима, ЕБРД обезбеђује за |
Опис процедура »
Захтеви треба да буду упућени или Предлозима за нове пројекте у Лондону или представништву Банке у земљи пословања. Процена ће бити урађена да би се установило да ли Банка може да учествује у финансирању пројекта – ово је познато као Фаза идентификације. ЕБРД ће доделити Оперативног вођу (ОВ) који ће радити на пројектима и представљати контакт особу Банке. Банкарско одељење уређено је у смислу поделе на државне тимове и секторске тимове. ОВ би требало да има одговарајуће искуство у раду у оквиру одређеног сектора или државе.
ЕБРД наставља даље са процедуром, у зависности од квалитета и расположивости информација, али Банка неће наставити са финансирањем док није у потпуности задовољна свим одговарајућим информацијама и док законска документација није у потпуности проверена.
У почетном обраћању, потенцијални зајмопримци кредита се охрабрују у смислу обраћања ЕБРД у раној фази пројекта, а за почетну фазу Банка захтева детаљне инфромације од клијената (информације у вези учесника, исплативости посла и пројекта, детаљно објашњење пословног предлога, његове техничке и економске/комерцијалне аспекте, итд) што би требало би да буде довољно да се омогући Банци да одлучи да ли се предлог уклапа у њене смернице и стратегије и оправдава даље ангажовање Банке.
Када пројекат једном прође одобрење концепта, Банка ће почети са процесом провере и процене пројекта (анализа пословања). Процес интерног одобрења Банке има две фазе: 1) Преглед концепта/структуре; 2) Коначни преглед. По завршетку горе наведених фаза, ОВ ће представити пројекат Оперативном комитету за коначни преглед пре него што га преда Борду директора.
Две фазе одобравања су дизајниране тако да се одвијају паралелно са процесом анализе пословања. Када све информације буду доступне Банци, временски период неопходан да се трансакција затвори је од 3 до 4 месеца, иако за мање захтевне пројекте временски период затварања може трајати краће.
Сви пројекти или програми које ЕБРД финансира преко кредита или акцијског капитала морају бити проверени технички, економски, законски и испуњавати услове у смислу заштите животне средине, као и представљати прихватљив кредитни ризик. ЕБРД може имати приступ средствима безповратних зајмова преко својих деоничара и неких других донатора у циљу финансирања припреме и имплементације пројеката. Алокација техничке помоћи ЕБРД-а се може спроводити само према оперативним приоритетима: израда плана и одржање ефективности инвестирања, подршка имплементације пројекта, изградња институционалне инфраструктуре од директне важности за пословање ЕБРД и подршка уравнотеженој дистрибуцији између приватног и јавног сектора.
Политика набавке ЕБРД је таква да постоји отворена и фер конкуренција за набавку роба, делатности и услуга које се обављају као део операција које финансира Банка. За пројекте које преузимају предузећа из приватног сектора која послују у оквиру конкурентног тржишта, Банка мора бити задовољна извршењем поступка набавке кроз нормалне пословне процедуре. За пројекате из јавног сектора ЕБРД захтева од спонзора да прати политику набавке Банке и правила пословања јавног сектора која захтевају, између осталог, објављивање тендера за набавку.
ЕБРД имплементира своје постулате везане за заштиту животне средине на свим нивоима почетног стадијума процеса везаних за пројекте. Пословање ЕБРД је структуирано тако да испуњава државне и ЕУ стандарде о заштити животне средине одн. државне и стандарде Светске банке
|
Корисни линкови »
Европска банка за обнову и развој у Републици Србији
Чланство СФРЈ-СЦГ »
Захтеви треба да буду упућени или Предлозима за нове пројекте у Лондону или представништву Банке у земљи пословања. Процена ће бити урађена да би се установило да ли Банка може да учествује у финансирању пројекта – ово је познато као Фаза идентификације. ЕБРД ће доделити Оперативног вођу (ОВ) који ће радити на пројектима и представљати контакт особу Банке. Банкарско одељење уређено је у смислу поделе на државне тимове и секторске тимове. ОВ би требало да има одговарајуће искуство у раду у оквиру одређеног сектора или државе.
ЕБРД наставља даље са процедуром, у зависности од квалитета и расположивости информација, али Банка неће наставити са финансирањем док није у потпуности задовољна свим одговарајућим информацијама и док законска документација није у потпуности проверена.
У почетном обраћању, потенцијални зајмопримци кредита се охрабрују у смислу обраћања ЕБРД у раној фази пројекта, а за почетну фазу Банка захтева детаљне инфромације од клијената (информације у вези учесника, исплативости посла и пројекта, детаљно објашњење пословног предлога, његове техничке и економске/комерцијалне аспекте, итд) што би требало би да буде довољно да се омогући Банци да одлучи да ли се предлог уклапа у њене смернице и стратегије и оправдава даље ангажовање Банке.
Када пројекат једном прође одобрење концепта, Банка ће почети са процесом провере и процене пројекта (анализа пословања). Процес интерног одобрења Банке има две фазе: 1) Преглед концепта/структуре; 2) Коначни преглед. По завршетку горе наведених фаза, ОВ ће представити пројекат Оперативном комитету за коначни преглед пре него што га преда Борду директора.
Две фазе одобравања су дизајниране тако да се одвијају паралелно са процесом анализе пословања. Када све информације буду доступне Банци, временски период неопходан да се трансакција затвори је од 3 до 4 месеца, иако за мање захтевне пројекте временски период затварања може трајати краће.
Сви пројекти или програми које ЕБРД финансира преко кредита или акцијског капитала морају бити проверени технички, економски, законски и испуњавати услове у смислу заштите животне средине, као и представљати прихватљив кредитни ризик. ЕБРД може имати приступ средствима безповратних зајмова преко својих деоничара и неких других донатора у циљу финансирања припреме и имплементације пројеката. Алокација техничке помоћи ЕБРД-а се може спроводити само према оперативним приоритетима: израда плана и одржање ефективности инвестирања, подршка имплементације пројекта, изградња институционалне инфраструктуре од директне важности за пословање ЕБРД и подршка уравнотеженој дистрибуцији између приватног и јавног сектора.
Политика набавке ЕБРД је таква да постоји отворена и фер конкуренција за набавку роба, делатности и услуга које се обављају као део операција које финансира Банка. За пројекте које преузимају предузећа из приватног сектора која послују у оквиру конкурентног тржишта, Банка мора бити задовољна извршењем поступка набавке кроз нормалне пословне процедуре. За пројекате из јавног сектора ЕБРД захтева од спонзора да прати политику набавке Банке и правила пословања јавног сектора која захтевају, између осталог, објављивање тендера за набавку.
ЕБРД имплементира своје постулате везане за заштиту животне средине на свим нивоима почетног стадијума процеса везаних за пројекте. Пословање ЕБРД је структуирано тако да испуњава државне и ЕУ стандарде о заштити животне средине одн. државне и стандарде Светске банке
|
Стратегија за Републику Србију »
Пословање Банке у СРЈ током 2001.године је првенствено вођено према Акционом плану из марта 2001. (БДС/ФРY/01-1 (завршни)), који је заснован на почетној процени Банке и анализи економских приоритета и могућности тржишта. Акциони план је позивао на хитну интервенцију у циљу подстицања развоја три кључна сектора: малих и средњих предузећа (МСП) преко подршке локалним финансијским институцијама; великих локалних приватних предузећа (укључујући обртни капитал за извозно-оријентисано пословање); и рехабилитације инфраструктуре (нарочито енергетика, железнице и градска инфраструктура). Пошто је развој приватног сектора у СРЈ био, и у великој мери још увек јесте ограничен, Банка је као највише приоритете поставила финансијски сектор и пословање МСП и увела кредите за обртни капитал за потребе великих предузећа која нису била у могућности да добију кредите од локалних банака.
У јавном сектору, Банка је утврдила да постоји потреба за хитном реконструкцијом и континуираним одржавањем инфраструктуре, укључујући ту и критичне области електричне енергије (производња и пренос) и саобраћаја (у почетку оријентисан на железницу). Банка је такође обавила систематску анализу стања у градовима СРЈ, почевши од Београда, и утврдила неоходност инвестирања у области инфраструктуре имајући у виду њихову способност да испуне обавезе и отплате дуг кредита Банци.
Од 30. априла 2002. године инвестирано је у енергетику, саобраћај (железницу), градску инфраструктуру, финансијски сектор и локална приватна предузећа. Било је највише пројеката у јавном сектору. Сваки пројекат је створио могућност у смислу помоћи Влади у дефинисању приоритета у оквирима политика и институционалних реформи кроз призму политиког дијалога.
У приватном сектору, Банка је обезбедила подршку директно кроз набавку обртног капитала и средњерочне кредите и индиректно кроз локалне банке. Банка је такође започела са програмом кредитирања локалних општина и комуналних служби у складу са планом Владе да децентрализује процесе пружања јавних услуга. Брзи почетни раст портфолиа Банке је незапамћен и томе сведочи програм реформи Владе и способност Банке да понуди читав спектар својих услуга и искустава стечених у другим земаљама у процесу економске транзиције.
Величина и обим горе наведених изазова транзиције, потреба да се одржи корак са почетним залетом реформског процеса и релативно мали број алтернативних извора капитала захтевају да Банка буде активна у пружању својих услуга и програма које ће примањивати у следеће две године:
1. Финансијски Сектор: с обзиром на озбиљан недостатак капитала и низак ниво знања и способности у области комерцијалног пословања и институционалних могућности већине локалних банака, финансијски сектор постављен је као највиши стратешки приоритет. Банка ће извршити процену селектованих локалних банака и у одговарајућим случајевима проширити примену читавог спектра трговинских гаранција, акцијског капитала и зајмовних инструмената. Банка ће такође пренети know how у области кредитирања и вештину управљања преко заједничке Техничке сарадње. Подршка микро, малим и средњим предузећима ће се наставити кроз обезбеђивање средстава локалним банкама под повољним условима. Фондови акцијског капитала (укључујући и регионални ниво) ће такође бити представљени као подршка за остале финансијске институције као што су осигуравајуће и лизинг компаније. Банка подржава регионалну трговину омогућавајући веће учешће локалнох банака у Програму олакшавања трговине.
2. Приватне корпорације: Убрзани процес приватизације и напредак у смислу макро економске и политичке стабилности пружају више могућности за подршку приватном сектору. Банка је одлучила да (1) подржи стране инвеститоре који желе да купе постојећа предузећа или оснују нове greenfield компаније; (2) послује са локалним предузећима у која испуњавају стандарде Банке у смислу интегритета транспарентности и здравог банкарског пословања и (3) подржи приватизацију и реструктурирање одабраних предузећа укључујућ |
Финансијски инструменти за Републику Србију »
Средства за кредитирање за Републику Србију су иста као средства описана у секцији изнад >Средства за кредитирање< |
Програм помоћи Републици Србији »
Преглед алокације и процене реализације средстава (вредности су у милионима) »
2001
|
157,00
|
0,00
|
EUR
|
2002
|
87,90
|
0,00
|
EUR
|
2003
|
60,00
|
0,00
|
EUR
|
2004
|
81,00
|
0,00
|
EUR
|
2005
|
59,76
|
0,00
|
EUR
|
2006
|
60,00
|
0,00
|
EUR
|
2007
|
80,00
|
0,00
|
EUR
|
2008
|
145,52
|
0,00
|
EUR
|
2010
|
540,00
|
0,00
|
EUR
|
2012
|
231,00
|
0,00
|
EUR
|
2014
|
24,00
|
0,00
|
EUR
|
2015
|
300,00
|
0,00
|
EUR
|
2016
|
36,00
|
0,00
|
EUR
|
2017
|
67,50
|
0,00
|
EUR
|
2019
|
52,00
|
0,00
|
EUR
|
2020
|
100,00
|
0,00
|
EUR
|
Укупно
|
2.081,68
|
0,00
|
EUR
|
Корисни документи »
|