Европска инвестициона банка
Контакт
Европска инвестициона банка
Адреса: Vladimira Popovića 38-40, Београд
Телефон: +381 11 3121 756
Web: http://www.eib.org/
E-mail: i.vujic@eib.org
Европска инвестициона банка
Општи подаци »
О развојном партнеру |
Европска Инвестициона Банка – ЕИБ је финансијска институција Европске Уније. Основана је 1958. године Римским споразумом, истовремено са Европском економском заједницом, и дефинисана је Чланом 266 тог споразума. Статут ЕИБ је саставни део Римског Споразума и указује на везу између ове две организације: чланови ЕИБ су државе Чланице Европске Уније, јер су све уписнице оснивачког капитала Банке. Иако чланство у ЕИБ имају само државе чланице Европске Уније, ЕИБ такође има важну улогу у многим другим регионима широм света. Територијалне активности ЕИБ су проширене на:
• Пројекте на територији Европске Уније;
• Пројекте у земљама које нису чланице Европске Уније (државе које тек треба да приступе Унији);
• Пројекте ван територије ЕУ: државе које нису чланице ЕУ у региону Средоземља; Африка, Кариби, земље Пацифика (АЦП), Јужна Африка и ОЦТ; Азија и Латинска Америка; државе Балкана.
Главна улога ЕИБ, као финансијске институције ЕУ, је у подршци заједничком тржишту и уравонтеженом развоју региона на територији ЕУ, кроз финансирање дугорочних инвестиционих пројеката. Финансирање ЕИБ је проширено на следеће области активности ради испуњења овога циља:
• Стабилан и уравнотежен развој територија ЕУ;
• Унапређење људског капитала: образовање и здравство;
• Информациона технологија и комуникациона мрежа;
• Истраживање и развој;
• Ширење иновација;
• Транспорт, телекомуникације, трансевропска мрежа (ТЕМ);
• Екологија и стабилни извори енергије
• Побољшање конкурентности и интеграција европске индустрије
• Развој приватног сектора кроз МСП (Мала и средња предузећа)
У циљу повећања подршке МСП, Савет гувернера је после Лисабонског европског савета у марту 2000. одлучио да оснује “Групу ЕИБ”, која се састоји од Европске Инвестиционе Банке и Европског Инвестиционог Фонда. «Група ЕИБ» има тројну власничку структуру састављену од ЕИБ (60.5%), Европске Комисије (30%) и Европских банака и финансијских институција (9.5%). |
Валута |
Главне валуте зајмова (т.ј. ЕУР, ГБП, УСД и ЈПY) с |
Фискална година |
/ |
Седиште |
Луксембург. Поред тога, има своје канцеларије у главним градовима других држава чланица: Бриселу, Л |
Чланство |
чланови ЕИБ су државе чланице Европске Уније: укупно 25 земаља. |
Организациона структура »
Стратегија развојне помоћи »
Стратегија ЕИБ, као банке са водјеном политиком и са мисијом да допринесе остваривању циљева политике ЕУ, развијена је и имплементирана кроз њене оперативне приоритете, финансијско управљање и унутрашње активности и процесе. Удружени оперативни план (УОП) формулише и квантификује приоритете и циљеве током три године и представља основу рада запослених.
Удружени оперативни план (УОП) је стратешки документ ЕИБ-ове развојне помоћи, одобрен од стране Одбора директора, за дефинисање средњорочне политике и постављање оперативних приоритета у складу са циљевима које Банци постављају њени гувернери. Такође је и средство за еx пост оцењивање активности ЕИБ. План обухвата период од три године, иако стратешке пројекције могу бити измењене током овог периода у циљу уважавања нових мандата и промена у економском окружењу. УОП прихваћен у децембру 2001. покрива период 2002-2004. Кредитна активност је опремљена у складу са пет оперативних приоритета:
1- Регионални развој и економско и социјално кохезија унутар Уније,
2- Испуњавање “Иницијативе иновација 2000”,
3- Еколошка заштита и побољшање квалитета живота,
4- Припрема земаља за приступ ЕУ чланству,
5- Развој заједнице и политика сарадње у државама партнерима.
Поред главних приоритета, УОП такође дефинише политику за:
- финансирање МСП путем глобалних зајмова и предузимања капиталних операција,
- трансевропски транспорт и енергетске мреже (ТЕМ)
- формирање људског капитала.
Удружени оперативни план за период 2004-2006 је већ урађен. |
Извор средстава »
Главни извор финансирања ЕИБ чини уписани капитал држава чланица. Свака држава чланица ЕУ има свој удео у капиталу ЕИБ у складу са сопственом економском моћи. Важно увећање финансијске основе и сигурности на тржиштима (финансијским и капиталним) за своје операције, ЕИБ је остварио преко “Групе ЕИБ”, која се састоји од Европске Инвестиционе Банке и Европског Инвестиционог Фонда. Европски Инвестициони Фонд има тројну деоничарско-власничку структуру састављену од ЕИБ (60.5%), Европске Комисије (30%) , Европских банака и финансијских институција (9.5%), имајући тако укупно уписани капитал у износу од 2 милијарде €.
Поред уписаног капитала, ЕИБ има активну улогу на финансијским и капиталним тржиштима како би задовољио потребе својих клијената, као и да би имао стабилан и уравнотежен свој сопствени портфолио. |
Финансијски инструменти »
Појединачни зајмови се одобравају за веће капиталне пројекте (преко 25 милиона €). Они се уговарају између ЕИБ, предлагача пројекта и, уколико је потребно, његове банке (банака). Карактеристике ових зајмова су прилагођене типу пројекта и периоду имплементације и амортизације. Зајмопримци су локалне власти, јавне институције, приватна предузећа и банке. Појединачни зајмови се одобравају економски оправданим пројектима у следећим секторима: комуникационе мреже, енергија, еколошка заштита и обнова градова, индустрија и услуге, здравство и образовање, истраживање и развој, информационе и комуникационе технологије, ширење иновација и аудиовизуелни медији. Иако рок доспевања зајма за наплату варира од 4 до 20 година, рок доспећа и амортизација су углавном руководјене врстом финансираног пројекта и кредитним ризиком. Зависно од избора каматне стопе, финансијска структура ових зајмова може бити следећа:
1. Зајмови са фиксном каматном стопом имају стални ануитет који се састоји од главнице и камате или фиксне рате главнице или једнократну отплату дуга (једнаке исплате камате, исплату главнице у коначном року доспећа).
а) Стопа одређена приликом уговарања – Стопа је увек одређена приликом уговарања пре исплате.
б) Стопа одређена приликом исплате (отворена стопа) – Корисник који захтева износ и стопу за повлачење новца се обавезује на исплату каматних стопа истога дана сваког месеца.
2. Пливајућа каматна стопа- Стопе се одређују сваког квартала за наредни квартал (15. марта, 15. јуна, 15. септембра и 15.децембра). Клијенти се информишу о новим стопама у року од десет дана.
а) Варијабилни распон
б) Фиксни распон
3. Ревизиона каматна стопа– Каматна стопа је непроменљива за периоде краће од коначног рока доспећа зајма и одређена је или приликом уговарања или приликом исплате. Конверзија из фиксне у пливајућу каматну стопу је могућа код зајмова у минималном износу од 10 милиона € у тренутку предвиђеном за ревизију
4.Конвертибилна каматна стопа–Почиње са пливајућом каматном стопом и потом се конвертује на фиксну каматну стопу или наставља као променљива стопа у претходно уговорено време.
Глобални зајмови се одобравају за мале и средње пројекте (укупне вредности мање или у износу од 25 милиона €) у друштвеном или приватном сектору. Они имају форму кредитних линија које ЕИБ одобрава банкама и финансијским посредницима, који их даље пласирају у форми мањих зајмова (или лизинг операција) да би финансирали улагања усклађена са ЕИБ-овим кредитним циљевима. |
Опис процедура »
Пројектни циклус ЕИБ је следећи:
1 – ПОЧЕТНИ ПРИСТУП ЕИБ.
Пројекти се могу доставити Банци, службено или неформално, од стране:
- потенцијалног предлагача (приватне или друштвене компаније);
- комерцијалних банки које желе да укључе ЕИБ у своје финансијске планове;
- јавних надлежних органа, међународне и националне развојне финансијске институције.
2 – ИСПИТИВАЊЕ ПРОЈЕКАТА:
Ако се чини да пројекат одговара критеријумима Банке и да би било користи од финансијског учешћа ЕИБ:
- Главна Дирекција за кредитно пословање ће започети са поступком процењивања;
- Управни одбор се информише о главним карактеристикама планираног пројекта;
- Формира се Група за процену састављена од представника свих Дирекција учесника ради припреме процене. Установљава се и распоред;
- Главна дирекција за кредитно пословање организује посету промотеру.
3 – ИНФОРМАЦИЈЕ КОЈЕ ДАЈЕ ПРЕДЛАГАЧ:
Документација достављена Банци (која свакако мора бити прилагођена природи сваког појединачног пројекта) треба да покрива следеће тачке:
- Главне и правне информације о зајмопримцу.
- Финансијске податке.
- Техничке податке: идејни пројекат и технички опис пројекта; студију и имплементацију; детаљну процену инвестиција; операције.
- Еколошке податке: еколошки план пројекта; предузете мере у циљу примене или превазилажења одговарајућих државних, европских или међународних стандарда;
- Економске податке: за рачунање економске стопе повраћаја пројекта, нарочито: тржиште, политику продаје и организацију, утицај на запосленост, итд.
4 – ПРОЦЕНА ПРОЈЕКТА:
Након повратка са посете локацији, уколико су закључци позитивни, тим Банке спроводи детаљну процену пројекта, након чега Управни одбор испитује предлог за финансирање и предаје га Одбору директора ради њихове одлуке. Сваки од пројеката ЕИБ, такође, доставља релевантној држави чланици и Комисији ради прибављања њихових мишљења. Ова мишљења су предуслов за потписивање финансијског уговора. Комисија има на располагању период од два месеца током којег треба да достави своје мишљење ЕИБ.
5 – ОБАВЕШТАВАЊЕ ЈАВНОСТИ И ТРАНСПАРЕНТНОСТ:
У складу са политиком Банке о обавештавању јавности, листа пројеката за које је тражено финансирање ЕИБ се од почетка 2001.објављује на wеб сајту Банке. Пројекти се на овој страни објављују у фази када разговори са предлагачем и рад на процени пројекта од стране тимова Банке дају разумну основу за претпоставку о финансијском учешћу ЕИБ. Иако се тражи одобрење предлагача пројекта, он се може успротивити објављивању искључиво на основу поверљивости података. Према општем правилу, пројекат се ставља на листу пре него што Одбор донесе одлуку о финансирању.
6 – ОДОБРАВАЊЕ ПРОЈЕКТА:
Општи резултати процене су резимирани у извештају за Одбор директора. Главни фактори за доношење одлуке о кредитирању су:
- мишљења државе чланице ЕУ на чијој територији ће пројекат бити лоциран, као и Европске Комисије;
- пријем званичне апликације за зајам од предлагача;
- уговорно испуњење сваке тачке уговора која није испуњена до доношења финансијске одлуке од стране Одбора.
7 – ПОТПИСИВАЊЕ ФИНАНСИЈСКОГ УГОВОРА:
Финансијски уговор укључује све кључне елементе који су анализирани током процене, тиме стварајући основу за одлуку Банке. Такође укључује и додати технички приказ, као и неопходне техничке, економске и еколошке услове. Уколико је потребно, финансијски уговор је допуњен са једним или више уговора о гаранцији.
8 – НАДЗОР НАД ПРОЈЕКТОМ:
8.1. Исплате:
Исплате могу бити обављене одмах након потписивања уговора, одједном или у више транши, у зависности од финансијских захтева пројекта у том тренутку, под условом да су испуњени услови исплата који су унесени у финансијски уговор (укључујући и услове вредновања, као и услове техничке и еколошке природе). Процедура исплата је под надзором Одељења за кредитни ризик и Дирекције за финансије.
8.2. Надзор током имплементације:
Пројекат је током имплементације под надзором са финансијске, техничке и еколошке тачке |
Корисни линкови »
Европска инвестициона банка у Републици Србији
Чланство СФРЈ-СЦГ »
Пројектни циклус ЕИБ је следећи:
1 – ПОЧЕТНИ ПРИСТУП ЕИБ.
Пројекти се могу доставити Банци, службено или неформално, од стране:
- потенцијалног предлагача (приватне или друштвене компаније);
- комерцијалних банки које желе да укључе ЕИБ у своје финансијске планове;
- јавних надлежних органа, међународне и националне развојне финансијске институције.
2 – ИСПИТИВАЊЕ ПРОЈЕКАТА:
Ако се чини да пројекат одговара критеријумима Банке и да би било користи од финансијског учешћа ЕИБ:
- Главна Дирекција за кредитно пословање ће започети са поступком процењивања;
- Управни одбор се информише о главним карактеристикама планираног пројекта;
- Формира се Група за процену састављена од представника свих Дирекција учесника ради припреме процене. Установљава се и распоред;
- Главна дирекција за кредитно пословање организује посету промотеру.
3 – ИНФОРМАЦИЈЕ КОЈЕ ДАЈЕ ПРЕДЛАГАЧ:
Документација достављена Банци (која свакако мора бити прилагођена природи сваког појединачног пројекта) треба да покрива следеће тачке:
- Главне и правне информације о зајмопримцу.
- Финансијске податке.
- Техничке податке: идејни пројекат и технички опис пројекта; студију и имплементацију; детаљну процену инвестиција; операције.
- Еколошке податке: еколошки план пројекта; предузете мере у циљу примене или превазилажења одговарајућих државних, европских или међународних стандарда;
- Економске податке: за рачунање економске стопе повраћаја пројекта, нарочито: тржиште, политику продаје и организацију, утицај на запосленост, итд.
4 – ПРОЦЕНА ПРОЈЕКТА:
Након повратка са посете локацији, уколико су закључци позитивни, тим Банке спроводи детаљну процену пројекта, након чега Управни одбор испитује предлог за финансирање и предаје га Одбору директора ради њихове одлуке. Сваки од пројеката ЕИБ, такође, доставља релевантној држави чланици и Комисији ради прибављања њихових мишљења. Ова мишљења су предуслов за потписивање финансијског уговора. Комисија има на располагању период од два месеца током којег треба да достави своје мишљење ЕИБ.
5 – ОБАВЕШТАВАЊЕ ЈАВНОСТИ И ТРАНСПАРЕНТНОСТ:
У складу са политиком Банке о обавештавању јавности, листа пројеката за које је тражено финансирање ЕИБ се од почетка 2001.објављује на wеб сајту Банке. Пројекти се на овој страни објављују у фази када разговори са предлагачем и рад на процени пројекта од стране тимова Банке дају разумну основу за претпоставку о финансијском учешћу ЕИБ. Иако се тражи одобрење предлагача пројекта, он се може успротивити објављивању искључиво на основу поверљивости података. Према општем правилу, пројекат се ставља на листу пре него што Одбор донесе одлуку о финансирању.
6 – ОДОБРАВАЊЕ ПРОЈЕКТА:
Општи резултати процене су резимирани у извештају за Одбор директора. Главни фактори за доношење одлуке о кредитирању су:
- мишљења државе чланице ЕУ на чијој територији ће пројекат бити лоциран, као и Европске Комисије;
- пријем званичне апликације за зајам од предлагача;
- уговорно испуњење сваке тачке уговора која није испуњена до доношења финансијске одлуке од стране Одбора.
7 – ПОТПИСИВАЊЕ ФИНАНСИЈСКОГ УГОВОРА:
Финансијски уговор укључује све кључне елементе који су анализирани током процене, тиме стварајући основу за одлуку Банке. Такође укључује и додати технички приказ, као и неопходне техничке, економске и еколошке услове. Уколико је потребно, финансијски уговор је допуњен са једним или више уговора о гаранцији.
8 – НАДЗОР НАД ПРОЈЕКТОМ:
8.1. Исплате:
Исплате могу бити обављене одмах након потписивања уговора, одједном или у више транши, у зависности од финансијских захтева пројекта у том тренутку, под условом да су испуњени услови исплата који су унесени у финансијски уговор (укључујући и услове вредновања, као и услове техничке и еколошке природе). Процедура исплата је под надзором Одељења за кредитни ризик и Дирекције за финансије.
8.2. Надзор током имплементације:
Пројекат је током имплементације под надзором са финансијске, техничке и еколошке тачке |
Стратегија за Републику Србију »
Европска Инвестициона Банка (ЕИБ) је активна у земљама југоисточне Европе већ неколико година и прогресивно повећава своје дугорочне кредите у том региону. Према томе, стратегија подршке ЕИБ Републици Србији се заснива на регионалном приступу, уз сарадњу са осталим Међународним финансијским институцијама која је дефинисана кроз посебне Радне групе и документа (студије, итд).
Инфраструктурна управна група (“ИСГ”) је основана након састанка II Радног стола Пакта стабилности (економска реконструкција, кооперација и развој) у Тирани, маја 2001. ИСГ чине експерти из Европске Комисије, Светске банке, ЕБРД, Развојне банке Савета Европе, Канцеларије специјалног координатора Пакта стабилности и ЕИБ.
Активности реконструкције на северном Балкану, првенствено захваљујући напорима Комисије ЕУ, Пакта за стабилност и ИСГ, имају високи ниво координације, нарочито у односу на финансирање пројеката од регионалног значаја.
Убрзо након добијања мандата за регион Западног Балкана, додељеног од стране ЕУ/ЕК, ЕИБ је координирао ревизију сектора и процену основних инфраструктурних пројеката - “Основне инфраструктурне инвестиције у Југоисточној Европи – Преглед регионалних пројеката” (март 2000). Овај преглед је био заснован на пројектима предложеним од стране појединих земаља у региону и идентификованих као национални или регионални приоритет, као и на пројектима који се већ налазе у процењивању од стране ИФИ. Овај преглед је довео до усвајања “Брзи-почетак” пакета инфраструктурних пројеката и студија (БПП) у СЕЕ.
Радећи са Европском Комисијом, као и са осталим ИФИ, ЕИБ је остварио 70% од БПП: 7 пројеката на западном Балкану и три регионалне студије. Те студије су већ готове и припадају такодје инфраструктурном сектору:
- Регионална студија саобраћајне инфраструктуре– ИТРС је валидна основа за планирање инфраструктуре регионалне мреже копненог саобраћаја
- Регионална Студија инфраструктуре ваздушног саобраћаја– АТИРС подржава инвестициони програм ЕИБ за сектор ваздушног саобраћаја у региону.
- Еколошки Мастер план за Јадранско море – АСЕМП
Активности ЕИБ у Западном Балкану (2000-2002)
Извор: Средњорочна стратегија ЕИБ за Западни Балкан, Луксембург 2004., страна 24. |
Финансијски инструменти за Републику Србију »
Сарадња измедју ЕИБ и Републике Србије је заснована на инвестиционим пројектима, финансираним дугорочним зајмовима ЕИБ. Финансијски услови зајмова зависе од пројекта, као и од врсте финансијске структуре зајма (каматне стопе, рока доспећа, итд.).
Република Србија испуњава услове за све врсте зајмова ЕИБ. . Поред тога, Република Србија користи кредите за све секторе који су прихватљиви за финансирање од стране ЕИБ.
За детаљније објашњење у вези кредита, погледати поглавље Финансииски инструменти, http://www.eib.org/projects/policies/ |
Програм помоћи Републици Србији »
Током периода од 2001. до 2004., ЕИБ је финансирао велики број пројеката у Републици Србији. Сваки од следећих пројеката се налази у фази имплементације:
- Пројекат хитне реконструкције саобраћаја– 50 милиона €
- Пројекат обнове железница – 70 милиона €
- Апеx глобални зајам– 20 милл €
- Пројекат обнове путева у Србији– 95 милиона €
- Пројекат обнове енергетског сектора– 59 милиона €
- Пројекат обнове градског језгра Београда– 90 милиона €
- Пројекат хитне обнове здравства – 50 милиона €
- Пројекат контроле енергетског система – 22 милиона €
- Пројекат хитне рехабилитације водовода– 25 милиона €
- Пројекат европских путева– 120 милиона €
- Апеx глобални зајам ИИ – 45 милиона €
Поред ових текућих пројеката, нови пројекти у процесу процене/одобрења су:
- Пројекат унапређења школа
- Контрола ваздушног саобраћаја |
Преглед алокације и процене реализације средстава (вредности су у милионима) »
2001
|
50,00
|
0,00
|
EUR
|
2002
|
244,00
|
0,00
|
EUR
|
2003
|
207,00
|
0,00
|
EUR
|
2004
|
176,28
|
0,00
|
EUR
|
2005
|
25,00
|
0,00
|
EUR
|
2006
|
182,00
|
0,00
|
EUR
|
2007
|
0,00
|
0,00
|
EUR
|
2008
|
372,36
|
0,00
|
EUR
|
2009
|
105,27
|
0,00
|
EUR
|
2010
|
674,50
|
0,00
|
EUR
|
2011
|
50,00
|
0,00
|
EUR
|
2012
|
715,00
|
0,00
|
EUR
|
2013
|
314,00
|
0,00
|
EUR
|
2015
|
265,00
|
0,00
|
EUR
|
2016
|
176,00
|
0,00
|
EUR
|
2017
|
75,00
|
0,00
|
EUR
|
2019
|
311,00
|
0,00
|
EUR
|
2020
|
100,00
|
0,00
|
EUR
|
Укупно
|
4.042,41
|
0,00
|
EUR
|
Корисни документи »
|